Lite kul..

När fick du reda på att du var gravid?
- Tog positivstest lördagen 26Maj 2012, vi skulle på fest den dagen och jag ville vara säker och tog ett test då mensen va sen några dagar..
 
Var bebisen planerad?
- Ja, vi hade försökt över ett år.
 
Mådde du illa?
-Nej aldrig, väldigt tacksam för.
 
Hade du halsbränna?
-Nej
 
Vad gillade du speciellt för mat?
-Jag gillade samma mat som jag alltid gjort, fick dok dille på olika frukter på olika tider in i min grav.
Drack mycket juice.
 
När kände du bebisen första sparkar?
-Jag kände rörelser i vecka 20 men sparkar var inte förrän vecka 22 har jag för mig.
 
När började dina förvärkar?
-Dem började så smått redan 31jan, alltså 3veckor innan Walle föds.
 
Var du orolig för något?
-Inte alls i början som många är, att ngt är fel osv sånt tänkte jag inte så mycket på, jag har alltid varit rädd för förlossningen och att det skulle bli kejsarsnitt det var en mardröm.
 
Sparkade bebisen mycket?
-Ja väldigt mycket, kändes tryggt men inte alltid så skönt :-)
 
Fick du bristningar?
-Ja tyvärr, hade inga fram till ca BF men mina 18dagar över tiden satt sina spår tyvärr..Ledsen för det!
 
Blödde du någon gång under grav?
-Nej som tur var.
 
Hur gamla var du när du blev gravid?
-29år
 
Hur tog din partner det?
-Han hade nog längtar mera än mig om jag ska vara ärlig :-) jag som ville vänta!
 
Hur många UL gjorde du?
-1 bara
 
Hur började din förlossning?
-Den började med ganska kraftiga förvärkar på lördagen 16feb men hände inte mycket mera sedan, sov dåligt hela helgen och på måndagen fick jag åka in till sjukhuset fick 2 tabletter att åka hem med och sova. På kvällen sedan åkte vi in igen för att få ytterligare 2 tabletter att sova på men då sov vi kvar på förlossningen. På tisdagen sedan 17e dagen över tog dem hål på mitt vatten och allt starade direkt..
 
Hur många timmar tog din förlossning?
-Ja om man räknar från tisdagen när dem satte i gång mig så tog det nästan 19timmar..
 
Födde du vaginalt eller kejsarsnitt?
-Vaginalt men väldigt nära kejsarsnitt..
 
Hur mkt var du öppen när du åkte in?
-På måndagen 2cm och tis morgon 3cm..
 
Vilken smärtlindring tog du?
-Tog det jag sagt jag INTE skulle ta, sterila kvaddlarna 7st i ryggen och lustgas.. Min smärta i ryggen jag fick efter en timme bara går inte att beskriva..Kvaddlarna va bästa beslutet såå jädra ont det gjorde men vad skönt det blev sedan för ryggen..
 
Hur var din partner under förlossningen?
-Helt fantastisk!! Bästa!!
 
Hur länge hade du krystvärkar?
-för länge kan jag säga..en och en halv timme.. :-( det var väldigt ovanligt!
 
Blev det komplikationer?
-ja lite blev det pga at jag hade krystvärkar så länge både jag och bebis hade inte mycket krafter kvar och hjärtljuden gick ner.. men en sugklocka räddade oss från kjesarsnitt..
 
Vikt o längd?
-4555g 56cm lång
 
Ammar du?
-Ja
 
Vad tyckte du om förlossningen?
-Det blev inte alls som jag tänkt mig, hade inte räknat med att gå över så länge eller behöva bli igångsatt.. men väldigt nöjd att allt gick så bra! jag hade sagt till mig själv att jag ville göra mkt för arbete hemma i
 
Hur mycket gick du upp?
-23kilo, tror ca 4kilo komm i vätska sista veckan..
 
Vilken vecka födde du i?
-42+4
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nina

Vad roligt att du också gjorde listan, så kul läsning när själv har precis genomgått en graviditet och förlossning. Visst är det underbart att vara mamma, fast jag har nog inte fattat det än ;-)
Kram till er.

2013-03-12 @ 14:12:21
URL: http://ninajustme.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0