Min förlossningsberättelse..

Nu känner jag mig redo att berätta lite om förlossningen.. Jag hade BF 2 Feb och Walle föddes 20 feb, förlossningen blev inte som jag hade tänkt mig, att gå över 18dagar fanns inte i mina tankar! Jag hade planerat att sköta mycket hemma själv innan det var dax men så blev inte mitt fall!
 
Det började på fredagen när jag var på 42+0 då var det kontroll för att kolla bebis och att jag hade tillräckligt med vatten och allt var bra så vi fick åka hem igen! På lördagen hade jag en hel del värkar men dem var så oregelbundna så jag åkte på kalas till farmor! Hade svårt att sova natten till söndag, det var ytterligare en kontroll på söndagen tidigt på morgonen, allt var bra och dem såg då att jag hade lite värkar..  fick tid för igångsättning på tisdag morgonen kl 9..
 
På måndagen hade jag ganska kraftiga värkar, vi åkte in och jag fick en pilla med mig hem att sova några timmar på, vi bestämde då att jag skulle komma in igen på kvällen och få smärtlindring så att jag kunde få sova några timmar innan dem skulle sätta igång mig! Vi åkte in runt kl 20 och stannade på förlossningen, Där fanns ingen säng på rummet till Rickard så han fick sova i en fåtölj, stackaren han hade ju mä ett tufft pass framför sig!
 
Kl 23 ville jag duscha..
Kl 23.45 får jag 2 citodon och sover lite..
Kl 01 får jag värmedynor till ryggen..
hela natten känns som jag bara slumrat igenom.. värkarna tar aldrig riktigt fart..men sjukt ont hade jag ändå..
 
På tisdagen kl 07.30 får vi frukost jag äter en halv macka..gick bara inte att äta mera..
 
09.30 tog dem mitt vatten och jag var endast öppen 1.5cm skjut mig tänkte jag då efter en hel helg med värkar..
 
10.00 får jag lustgas, det blev full action direkt..
 
10.30
jag fick så himla ont i ryggen att jag inte visste vad jag skulle göra, hade sagt jag INTE ville ha sterila kvaddlar men efter att en kompis 3 dagar innan mig fått barn och sa att dem kvaddlarna va underbara för hennes rygg så kände jag bara att jag måste ta dem.. Rickard var borta 10min just då sa jag till barnmorskan att jag ville ha dem, dem brukar ta 4st och hon berättade att dem gör skit ont men dem hjälper! Jag visade vart jag hade ont och hon sa direkt vi måste ta 6st istället.. puh jag skrek som en gris det gjorde så satans ont dessutom tog dem 7st..fy för.. men åå vad underbart det var för min rygg sen guld!!
 
11.30 öppen 5cm sitter på pilatesboll, går rundor..
Dem ger mig dricka och glass hela tiden. glass var det ända jag kunde äta.. tvinga i mig läsk också rickard frågade flera gånger snällt om jag ville ha dricka, sa nej nästan varje gång.. tillslut blev jag lite irriterad för jag visste hur viktigt det var att jag drack så när han en gång till frågade om jag ville ha lite dricka så sa jag sluta fråga mig, ge mig bara dricka haha, det va nog ändå gången jag blev lite irriterad haha!
 
 
14.00 öppen 6cm får mera lustgas, kämpat så länge och bara öppnat mig en centimeter till kändes tungt..
 
16.30 öppen 7cm, då tänkte jag att detta tar flera dagar så som jag kämpat..
 
18.15 öppen 9cm
 
20.30 öppen 10cm och då är Walle född sedan 04.07..mmm ni kan ju tänka er alla dem timmarna fullt öppen :-/
 
21..30 kopplar dem på dropp för att få mera värkar.. och mera intensiva..
 
22.02 står upp med eva stolen vill ha med mig lustgasen in på toa när dem tvingar mig att kissa..
 
23.15 går Walles hjärtljud ner och läkaren kommer in, dem puttar på mig och vänder mig från ena sidan till andra sidan osv.. läskigt!
 
Plötsligt säger barnmorskan att Rickard sover,inte konstigt att han var trött, han satt på en pall brevid mig och gjorde det exakt hela dagen, barnmorskan säger till honom att han får gå och sätta sig i fåtöljen och han får sova en timme.. Som han stöttade mig det finns nog inga ord för hur tacksam jag är för allt Rickard gjorde för mig!
 
Jag andas i lustgasen som en galning, barnmorskan sa flera gånger att jag fick sluta andas i den för jag inte hade några värkar just då haha men det struntade jag i :-) 
 
01.15 inkallas läkare igen och droppet ökas..
 
02.45 får jag första krystvärken
04.04 sugklocka
04.07 är han född
 
Att ha krystvärkar i en timme och tjugo minuter var hemskt, samtidigt så sjukt att kroppen sa vad du skulle göra.. man var liksom tvungen att krysta.. Både jag och Walle blev väldigt trötta och hans hjärtljud gick ner igen..jag orkade inte mera..Jag va så jädra stark i mina ben tydligen att Rickard fick hålla mitt ena ben och en sköterska mitt andra, dem hade ett tuff jobb har jag fått höra dem kämpade med mina ben länge haha. jag hörde dem började prata kejsarsnitt och såg läkaren komma in med gröna kläder, min största skräck var verkligen kejsarsnitt, jag fick någon extra kraft och tillslut hör jag barnmorskan säga att jag provar lyfta upp bebisen i hans haka över kanten?! What tänkte jag.. Han liksom satt fast och kom inte över kanten.. jag hör Rickard säga att han ser huvudet fast han står brevid mig.. men han vill inte komma ut!!!
04.04 beslutar dem att hjälpa walle ut med en sugklocka, 2 dragningar seda var han ute..
 
Jag hade en underbar barnmorska som jag är så tacksam över att jag fick..vi hade ju nog alla barnmorskor där som fanns men tänkte på Jenny som jag hade 22-07, jag berättar inte mera än såhära, detaljer håller jag för oss själva men kan bjuda på några hemska bilder..
 
 
 
Här sov Rickard
 
 
Snyggo.. bjuder på den..
 
 
Underbart med lustgas..
 
 
 
Inte mycket färg i mitt huvud..
 
 
 
 
 
Jädra EVA stol..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
kärleken är obeskrivlig, har världens bästa Walle och Rickard!!!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sandra Brandt

Fantastiskt Sandra, det är så jäkla underbart. Jag blir alldeles varm i kroppen och får tårar i ögonen. Den känslan när det är över är magisk. Kram

2013-05-20 @ 20:00:57
Postat av: Challe

Vilka kämpar du och Walle är! Och Rickard med :)
Det är tur att man får en så fin belöning, eller hur :)

Svar: usch ja sprutor är aldrig kul, speciellt inte på dem små. Jag har inte problem när dem ska ta sprutor på mig, men kan inte titta när dem ger Juni spruta!Dem tog en i varje ben. Den första var inte så farlig, Juni blev mer ledsen sen när dem skulle ta den andra i andra benet. Men när hon fick spruta sist så var dem två st så dem kunde ta båda sprutorna samtidigt. Jobbigt det med, men Juni lugnade sig snabbare efteråt tycker jag och upplevde det inte lika jobbigt. Så om det finns möjlighet till det så kan ni ju testa det.

Kram

2013-05-20 @ 20:51:52
URL: http://challekarlsson.blogg.se
Postat av: Josephine

Din förlossning påminner lite om min med alla timmar man gick och väntade och man tyckte inte att det hände ngt. Tycker dock det är konstigt att du inte fick droppet mkt tidigare för att hjälpa dig att öppnas. Sen att vara öppen 10 vid 23 och sen kommer Walle ut först kl 04, sjukt! Hade du fått droppet tidigare så hade krystvärkarna förmodligen börjat mkt tidigare. Oavsett, han kom ut och ni båda mådde bra. :) Och ja, han är verkligen världens finaste Walle. ❤

2013-05-21 @ 07:28:11
Postat av: sandra

Oj, glömt skriva det men visst fick jag dropp mkt tidigare.

2013-05-21 @ 08:09:40
Postat av: Fia

åh Sandra, jag säge bara, fy för jisses vad jag är glad att det kommer dröja länge innan det är dags för mi, jag har ju noll smärttolerans och att bara se dig ha så ont på bilderna gör att jag ligger dubbel i soffan, tur att du avslutade med en sån underbar bild på lille Walle! kram

2013-05-21 @ 20:24:05
URL: http://www.finafiias.blogg.se
Postat av: Jennie

Wow!!! Bra kämpat bruden!!! Hur många timmat blev det totalt? Påminner väldigt mycket om min första förlossning med Norah. 40 timmar. Sterila kvaddlar. Ont så innihelvete hela tiden och sugklocka på slutet. Blev nästan snitt men ut kom hon i sista sekund! Du är grym! Din sambo likaså och såklart lilleman!! ♥♥

2013-05-21 @ 20:39:32
URL: http://www.jennieohlund.blogg.se
Postat av: Ullis

Underbart att du delar med dig! Ni är fantastiska alla 3❤❤❤

2013-05-22 @ 21:55:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0